Turkse Lessen 30 & 31
Turkse Lessen 30
de causative vorm
In deze les behandelen we net als in de vorige les een achtervoegsel achter de stam van een werkwoord. Na het wederkerend werkwoord, het wederkerig werkwoord en de passieve vorm is nu de causative vorm aan de beurt.
volgorde van achtervoegsels achter de stam
We hebben vier mogelijke achtervoegsels behandeld die achter de stam van een werkwoord kunnen komen. Deze achtervoegels kunnen ook in combinatie voorkomen.
Turkse Lessen 31
Projecties
In deze les gaan we het hebben over zogenoemde projecties. Dit houdt in dat je een werkwoordelijke of niet werkwoordelijke zin een extra achtervoegsel -(
y)
di (verleden tijd), -(
y)
miş (indirecte verleden tijd) of -(
y)
se (hypothese) kunt geven waarbij je de hele zin respectievelijk het aspect verleden tijd, indirecte verleden tijd of hypothese geeft.
projecties met -ydi
projecties in de werkwoordelijke zin
Hier behandelen we de betekenissen die ontstaan door toevoeging van de projectie -
ydi (viervormige klinkerhamonie). Het gaat er hier om dat aan de al bestaande betekenis ('Ik ben aan het zwemmen.', 'Ik zwem.', 'Ik zal gaan zwemmen.', et cetera) het aspect van verleden tijd wordt toegeveogd.
projecties met -ymiş
projecties in de werkwoordelijke zin
Hier behandelen we de betekenissen die ontstaan door toevoeging van de projectie -
ymiş (viervormige klinkerharmonie). Zo'n projectie geeft de hele zin de betekenis van onzekerheid: 'het blijkbaar van iemand anders gehoord hebben.'.
projecties met -yse
projecties in de werkwoordelijke zin
Hier behandelen we de betekenissen die ontstaan door toevoeging van de projectie -
yse (tweevormige klinkerharmonie).
ÖM ile soru cevaplamiyoruz! Forum'a yazın cevaplardan herkes yararlansın!